Robotica in de brandweerzorg
24 mei 2013
Samen met een vijftal partner-bedrijven uit Griekenland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk heeft een Kroatische onderneming de JELKA-4 brandweerrobot ontwikkeld. De robot is op afstand bestuurbaar en kan 25 minuten lang temperaturen van maximaal 1.000 °C doorstaan. Daarmee is deze ‘hulpverleningsmachine’ zelfstandig en langdurig in staat om ‘mensenwerk’ te doen, bijvoorbeeld bij calamiteiten in chemische fabrieken, olieraffinaderijen, tunnels en op andere plekken waar brandweermensen en andere hulpverleners (te) grote risico’s lopen. De JELKA-4 is mede dankzij EU-subsidie tot stand gekomen. Een video over de werking vindt u hier.
Echt nieuw is de idée achter de JELKA-4 niet. Eerder dit jaar introduceerde How and How Technologies uit de Verenigde Staten een ‘Fire Fighting Robot’ met vergelijkbare eigenschappen en verdiensten als de JELKA. Deze robot is op zijn beurt weer een doorontwikkeling op voorgangers als de LUF 60 die al enkele jaren in Duitsland en Oostenrijk in gebruik is.
Meer grensverleggend is Saffir: Shipboard Autonomous Firefighting Robot. Deze robot heeft alles van een digitale brandweerman óf -vrouw die niet alleen zelf het vuur te lijf gaat (middels blusgranaten op propelled extinguishing agent technology), maar ook op commando’s reageert en met een infraroodcamera door rook kijkt . De ‘superheld’ werkt op batterijen, in cycli van 30 minuten.
Saffir is ontwikkeld door US Naval Research, voor uitvoering van gevaarlijke brandweertaken op de schepen van Amerikaanse marine. Met zijn menselijke structuur en afmetingen kan de robot gemakkelijk door de lage ruimten en smalle gangen van deze schepen manouvreren. Komend najaar ondergaat de nieuwe robot de eerste tests op zee.
- Foto's, links: opbouw Saffir; rechts: LUF 60 in actie.
|