Brandveilig ontwerpen, dimensioneren en beoordelen van staalconstructies

Brandveilig ontwerpen, dimensioneren en beoordelen van staalconstructies

Brandveilig ontwerpen, dimensioneren en beoordelen van staalconstructies

Brandveilig ontwerpen, dimensioneren en beoordelen van staalconstructies

Brandveilig ontwerpen, dimensioneren en beoordelen van staalconstructies

Brandveilig ontwerpen, dimensioneren en beoordelen van staalconstructies

Brandveilig ontwerpen, dimensioneren en beoordelen van staalconstructies

Brandveilig ontwerpen, dimensioneren en beoordelen van staalconstructies

Brandveilig ontwerpen, dimensioneren en beoordelen van staalconstructies

Brandveilig ontwerpen, dimensioneren en beoordelen van staalconstructies

Parkeergebouwen Zuid, Eindhoven

Het nieuwe High Tech Campus bedrijfsterrein van Philips in Eindhoven wordt open en uitnodigend, conform het beleid van de onderneming. Het landschap krijgt alle ruimte op het bedrijfsterrein, mede dankzij de concentratie van de parkeervoorzieningen. Aan de zuidrand zijn vier parkeergebouwen geprojecteerd. Eén ervan is onlangs voltooid, de andere drie volgen in de nabije toekomst. Het viertal wordt familie door een identieke robuuste hoofdvorm, 'open' gevels en ruime, kolomvrije plattegronden.

brandwerendheid

Voor hoofddraagconstructies van parkeergarages gelden formeel dezelfde brandwerendheidseisen als voor hoofddraagconstructies ín gebouwen. Toch kunnen deze eisen bij parkeergarages vervallen, indien de gevel voor meer dan 1/3 open is. Randvoorwaarden daarbij staan in de NEN 2443, de Nederlandse norm voor parkeergarages. Bij brand in open garages blijft de warmteontwikkeling beperkt. De warmte wordt door natuurlijke ventilatie afgevoerd. De ontwikkeling van de staaltemparatuur is hierdoor zeer beperkt en niet te vergelijken met die van een constructie in een gebouw, tijdens een 'standaard' brand. Door de relatief geringe warmtelast is het vrijwel uitgesloten dat de draagconstructie bezwijkt. Bij het eerste parkeergebouw Zuid is - op basis van gelijkwaardigheid - een onbeschermde staalconstructie toegestaan.

projectgegevens

Locatie: Philips High Tech Campus terrein, zuid, Prof. Holstlaan, Eindhoven
Data: start bouw 21 mei 2001; oplevering 30 mei 2002
Opdracht: Philips Vastgoed, Beheer en Diensten, Eindhoven
Bouwmanagement: Brink groep, Eindhoven
Architectuur: JHK Architecten, Utrecht
Constructief ontwerp: Adviesbureau Tielemans bouwconstructies, Eindhoven
Bouwfysica: DGMR, Arnhem
Ontwerp installaties: Deerns, Maastricht
Hoofduitvoering: Heijmans Bouw, Regio Zuid-Eindhoven
Staalconstructie: Romein Staalbouw, Roosendaal
Fotografie: Hans Moolenaar, Den Haag

architectuur

De vierlaagse garages - elk met 367 plaatsen - komen in een rij langs de A2. Voor de scheiding tussen de A2 en de Campus zorgt een landschap van taluds. Aan de snelwegzijde dienen de taluds als auto-ontsluitingsroute voor de parkeergarages. Aan de Campuszijde vormen de taluds een looproute met uitzicht over het terrein. In de taluds zijn uitsparingen gemaakt voor de parkeergebouwen. Schanskorven, gevuld met breuksteen, houden de taluds op hun plaats. De twee onderste parkeerlagen, gelegen ónder de taludlijn, zijn open. De bovenste twee lagen zijn voorzien van gevelschermen van roestvast strekmetaal in een kader van L- en T-profielen. De schermen zijn gemonteerd tegen de hoofddraagconstructie. Aan de snelwegzijde (de zonkant) zijn de schermen toegerust met PV-cellen. De lay out van de garages is eenvoudig en doelmatig. De parkeervakken liggen logisch aan beide zijden van een parkeerweg. Op de beide kopse kanten van de gebouwen zijn de trappenhuizen geplaatst, die tevens dienen als vluchtweg bij brand.

constructie

De betonnen constructies van de trappenhuizen verzorgen de stabiliteit in dwarsrichting van het gebouw. De langsstabiliteit komt voor rekening van stalen draagconstructies in de gevelzone. Deze constructies bestaan uit doorgaande gevelkolommen van HEA 240 profiel, 4,8 m h.o.h., en randbalken van IPE 400 met een extra oplegplaat voor de vloer. Extra voorzieningen voor de koppeling tussen randbalk en vloer dienen ongewenste rotatie van de randbalk te voorkomen. Kanaalplaatvloeren - 320 mm dik met 80 mm gewapende druklaag - overspannen 16,5 m in dwarsrichting, van gevel tot gevel. De 121,5 m lange constructie is in het midden gedilateerd. Elk gebouwdeel is op zich stabiel door het betonnen trappenhuis op de kop en windbakken bij de dilatatie en in de langsgevels. Ondanks de totale breedte (16,5 m) staan er alleen tussenkolommen op de dilatatiestramienen.

terug naar index