Landelijke brandweervliegdienst zet landing in
25 april 2018
Het sneller en efficiënter opsporen en monitoren van branden, identificeren van gevaarlijke stoffen, vinden van mogelijke slachtoffers en het ondersteunen van onderzoek ná de brand. De onderscheidende opties van drones ter verbetering van de brandveiligheid in Nederland zijn talrijk en veelbelovend. Een brede toepassing van de onbemande vliegtuigjes door de brandweer laat echter nog op zich wachten.
Lang gaat dat niet meer duren, als je ‘t vraagt aan Martijn Zagwijn, operationeel manager van de vliegorganisatie van de brandweer Twente. ‘Het is de bedoeling dat Nederland voor het eind van dit jaar een landelijke vliegdienst operationeel heeft: een netwerk van drones die overal in ons land, 24 uur per dag, zeven dagen per week inzetbaar zijn. Dat is de opdracht die we van Brandweer Nederland hebben gekregen’, meldt Zagwijn in een recent interview met De Telegraaf.
Daartoe neemt Brandweer Twente samen met Brandweer Midden- en West Brabant als pilot-regio’s deel aan het drone-project van Brandweer Nederland, in opdracht van het Ministerie van Veiligheid en Justitie. Dit project moet uitmonden in één nationale brandweer-vliegorganisatie met landelijk geldende bevoegdheden, verantwoordelijkheden en gebruiksprocedures die ook corresponderen met hoe politie en defensie met drones werken.
Bevoegdheden, verantwoordelijkheden en gebruiksscenario’s worden onder meer vastgelegd in een operationeel handboek voor de vergunningsverlening door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Voor het beroepsmatig vliegen met drones is een vergunning van ILT vereist. ‘ILT heeft ’t daar nu nog lastig mee, omdat er 25 autonome brandweerkorpsen zijn. Als er een landelijke vliegorganisatie is, krijgen we als brandweer in Nederland één vliegvergunning.’ zegt projectleider Wilbert Kleijer.
Kleijer is als officier werkzaam bij pilotregio Brandweer Midden- en West Brabant dat er al aardig wat drone-uren op heeft zitten. ‘Met drones kunnen we beter, sneller en goedkoper optreden’, weet Kleijer uit ervaring. ‘Je kunt bijvoorbeeld een drone met warmtebeeldcamera’s rond een pand laten vliegen om hittebronnen en vuurhaarden in de kaart te brengen. Van deze informatie kan de brandweer dankbaar gebruik maken bij het bepalen van de repressieve inzet en daarmee veel effectiever de uitbreiding of overslag van brand voorkomen’.
Brandweer Twente doet al sinds 2013 bij hulpverleningsacties een beroep op haar Argus-drone. Toegerust met een warmtebeeldcamera en een gewone camera levert Argus live-beelden van de branden aan de laptop van de bestuurder. Al tien keer vloog de Argus uit, bijvoorbeeld vorig jaar bij een brand bij een metaalverwerkingsbedrijf waar de brandhaarden zeer moeilijk toegankelijk waren.
‘Dankzij de drone konden we precies zien waar de heetste plekken zaten, zodat we die met bulldozers uit elkaar konden duwen’, memoreert Martijn Zagwijn. ‘Waar we nu op wachten is dat we ook in het donker mogen vliegen. De bedoeling is dat die toestemming er snel komt.’ Zagwijn verwacht dat de inzet van drones dan zeker toeneemt. ‘Juist als het donker is, geven drones een veel beter zicht op de situatie dan het blote oog’.
Binnen het drones-project van Brandweer Nederland wordt ook gewerkt aan een uniform opleidingsprogramma voor ‘brandweerpiloten’. Voor de praktijktrainingen lijkt vliegbasis Twente de aangewezen locatie. Hier is het vliegen met zware, professionele drones toegestaan.